Romeo e Julietta - Reisverslag uit Verona, Italië van Gerrit en Maureen Hup - WaarBenJij.nu Romeo e Julietta - Reisverslag uit Verona, Italië van Gerrit en Maureen Hup - WaarBenJij.nu

Romeo e Julietta

Door: Gerrit en Maureen

Blijf op de hoogte en volg Gerrit en Maureen

02 Juni 2014 | Italië, Verona

Verona. Zondag 1 juni. Dagje rust.

Romeo e Julietta

Eindelijk, eindelijk. We gaan het balkon van Julia en Romeo zien. Vanaf de camping loopt er een trap naar het centrum van de stad. 190 treden. We zijn er zo vanaf en lopen over de oude brug: Ponte Pietra. We gaan het centrum in en lopen eerst binnen in een kerk. Daar is net een dienst bezig. Mooie kerk, schitterende akoestiek.Na een poosje lopen we de oude stad in. Het is er druk, veel toeristen met heel veel gidsen.
Na wat zoeken vinden we de bordjes voor het balkon van Romeo en Julia. En wat een drukte! Nee, mijn idee van: ik op het balkon en Gerrit zingend eronder ging in rook op. Het hele pleintje voor het balkon stond vol mensen. Maar zo leuk om te zien!! Het is net als in de film: "letters from Juliet" . Het pleintje, de brievenbus met brieven. Zo leuk, alles is hetzelfde.
Jaarlijks komen duizenden brieven voor Julia aan, die allemaal in haar naam beantwoort worden door de Julia Club. Elk jaar met Valentijnsdag worden de mooiste brieven bekroond met de Cara Giuletta prijs. Om Romeo schijnt niemand zich meer te bekommeren. Zo romantisch allemaal. Er is een muur waar je een slotje aan op kan hangen. Eeuwige liefde. Ik hang een slotje op voor Gerrit en mij. (,Aaaaaaah , zo leuk). Verder zijn er de souvenirs, de liefde druipt er vanaf.
Ook staat er een beeld van Julia. Hier gaan veel toeristen met dat beeld op de foto, maar waarom ze nou allemaal haar borsten moeten vasthouden, dat snappen wij niet.....

Na een poosje gaan we lekker op het terras met een glas oranje sap( Aperol) en een bord taartjes. Dat doen alle Italianen hier, dus wij ook. Lekker.
Hierna lopen we naar de Arena. Dit is een echte oude Arena, alleen de oorspronkelijke ringmuur is, op een klein stukje na, verdwenen na aardbevingen in de jaren 1183 en 1223. Er is een traditie van opera voorstellingen en wij hebben geluk!
Vanavond is de openingsvoorstelling van het seizoen en we kunnen kaartjes kopen. We krijgen een zitplek helemaal bovenin de Arena op de stenen trappen. Onderin is het voor de rijkeren...

We lopen nog een poosje door de stad want we wilden nog graag een kerk bezoeken. We lopen ook nog over een hele grote rommelmarkt. Wel jammer dat we op de fiets zijn, we zien hele mooie spullen!
Het is erg warm en we lopen terug naar de camping. Even bijkomen van alle cultuur...

'S avonds gaan we naar de Arena. Eerst moesten we een uur in de rij om binnen te komen. Wat een drukte, wat een mensen!
Eenmaal binnen klommen we omhoog en zaten we op de 1 na bovenste ring van de Arena. Prachtig zicht op alles onder ons en op het toneelgedeelte. De Italianen om ons heen hebben allemaal grote tassen bij zich. Daarin hebben ze een kussentje (slim), plaids en eten en drinken. Kinderen zijn ook mee.
Er zijn ook tv-camera's. Wij hebben natuurlijk gewoon een kaartje gekocht en niet gekeken wat er was, maar met al die camera' s moest er wel haast iets bijzonders zijn..Gerrit spotte ook een erg blonde dame met een sjieke roze avondjurk, een man in gala en een erg sjiek aangekleed kind. Zij moesten achter een rood koord zitten, maar wie dat waren? Geen idee!
We kregen ook allemaal een witte doek om mee te zwaaien haha, we hebben wat afgezwaaid!
Wat we allemaal te zien kregen was echt fantastisch. Stukken van musicals- JesusChrist Superstar-Aida-Romeo en Juiliette, The Notre Dame.
Anastasia zong met 3 Italiaanse tenoren. Er was een ballet van Tsjaikowsky en een Italiaanse Marco Borsato.
Er kwam ook nog een belangrijk persoon een toespraak houden. Wij begrepen dat het over macht, politiek en de kerk ging, maar toen hij het over de Paus had, werd hij heel blij en bevlogen. De mensen om ons heen waren ook blij, en ja, wij ook. Wat zijn de Italianen vol lof en blij met hun Paus.
En ja, al zwaaiend met onze witte doekjes hebben wij vast ons Italiaanse tv- debuut gemaakt. Wat een bijzondere avond in de buitenlucht van de mooie Arena in Verona.
Om ons heen zaten ondertussen diverse slapende kinderen. Het duurde ook wel erg . Uiteindelijk kwamen we tegen 01:30 uur terug op de camping. De poort zat op slot maar Gerrit wist de code,.............niet. Daar stonden we dan. Her hek was wel heel erg hoog , er overheen klimmen ging echt niet lukken. Gelukkig waren er nog mensen wakker en ze gaven ons de juiste code zodat we naar binnen konden. Voor wie dit ooit ook overkomt ( de juiste code is 1112 en niet 1122) . We zagen ons zelf al de hele nacht voor de poort liggen. Hoezo dagje rust.

Gr. Gerrit en Maureen

• 05 Juni 2014 - 16:10

Jan En Gerrie:

Wat een leuke dag daar in Verona.
    Je had toch niet je fietsbroek aangehouden,je moest wel in avondjurk
    en Gerrit in smoking (rokje mag ook)
    Dat zingen komt nog wel een keer onder de douche ,misschien maar beter ook.
    Geniet er nog maar van: groetjes van ons
    J en G

• 05 Juni 2014 - 19:55

Erna S.:

Hoi Gerrit en Maureen,

Wat een bijzondere dingen maken jullie mee en zo romantisch. Leuk om jullie verhalen te lezen. Succes met fietsen.
    Groetjes, Erna

• 05 Juni 2014 - 22:10

Hennie S:

Om jaloers op te worden! Wat jullie niet allemaal beleven. Succer verder voor de komende dagen. Gr Hennie

• 05 Juni 2014 - 22:52

Inge:

Vroeger...toen ik een jaar of 10 was, was ik ook in Verona, bij zo'n voorstelling. Dat was heel bijzonder....wij zaten toen een stukje meer naar rechts....en iedereen kwam idd uren van te voren met eten...wisten mijn ouders veel....
    Leuk dat jullie dat ook zo hebben ervaren.
    Veel fietsplezier!!!
    Liefs Inge

• 05 Juni 2014 - 23:20

Hennie Rekers:

Super!! Een vakantie om nooit meer te vergeten!! Succes met fietsen liefs tijmen en hennie